Hemgjord Toffifee

 
 
 
Är det något som jag saknat så är det toffifee. Här är ett recept jag knåpat ihop inför julfestligheterna.
 
Kola
Ingredienser:
 
100 gram mjölkfritt margarin
3 dl socker
2 dl sojagrädde
1,5 dl ljus sirap
2 tsk vanilj
 
Gör så här
Smält margarinet i en stor kastrull och tillsätt resten av ingredienserna. Koka upp och kola sedan tills det klarar kulprovet. Jag använder en rätt så stor kastrull och lite högre värme, detta gör att koktiden förkortas väsentligt mkt. Häll smeten i en form med bakplåtspapper.
 
Nougat
Ingredienser:
 
300 g hasselnötsmjöl
300 g mörk choklad (vegansk)
3dl sojagrädde
300 g florsocker
 
Gör så här:
Rör ihop alla ingredienser över ett vattenbad. Låt svalna.
 
övriga ingredienser:
400g hasselnötter
300g mörk choklad 
 
Så här sätter du ihop det:
 
På kolan som du redan kokt häller du 400g hasselnötter, och över dom nougaten. Över ett vattenbad smälter du ytterligare 300 g mörk choklad, häll detta över nougaten och låt svalna. Skär sedan i önskad form.
#1 - - Mikaela:

Hej, lite förvirrande recept. Du borde lägga till att kolan ska koka väldigt länge. Jag trodde att jag gjort något fel. :)

Sen skriver du nougat: rör ihop alla ingredienser. Men man ska ju inte röra i chokladen. Ändra det så kanske fler slipper göra fel. Bra recept annars. :D


Svar: Chokladen skall röras i, det finns ytterligare choklad somInte skall röras i utan smältas.
Angående kolan så är det beroende på hur stor kastrull du har och vilken temperatur du har på smeten. Jag kokar min i ca 10 minuter!
Jag ska se över receptet och se var jag kan ändra så det blir lättare att läsa :)
God jul!
Familjen Barmer